SEURAA MEITÄ:
×
Tältä Half-Life 3 olisi näyttänyt – Gaben kertoo katuvansa jatko-osan kohtaloa
  • Juuso
    Syngelmä

Tältä Half-Life 3 olisi näyttänyt – Gaben kertoo katuvansa jatko-osan kohtaloa

julkaistu: 17.11.2024 08:00

Half-Life 2 täyttää tällä viikolla 20 vuotta. Yksi kaikkien aikojen puhutuimmista ja odotetuimmista – ja jopa toivottomista – jatko-osista on Half-Life 3.

Valve julkaisi YouTube-kanavallaan kaksituntisen dokumentin Half-Life 2:sta sekä peruttua Half-Life 3 -jatko-osaa koskien.

Dokumentissa nähdään, millainen Half-Life 3 olisi saattanut olla. Perutun jatko-osan prototyypistä ja varhaisesta työskentelyvaiheesta voit katsoa materiaalia alta. Videota klikkaamalla pääset samalla katsomaan koko kaksituntisen dokumentin.

Half-Life 3 -materiaalissa nähtävä “Ice Gun” (suomeksi esimerkiksi “jääpyssy”) ei lopulta täyttänyt Valven standardeja tai innovaatiohaluja. Half-Life 2 -kenttäsuunnittelija David Rillerin mukaan Valve oli väsynyt ja tarvitsi jotain suurempaa tai jotain täysin erilaista (kuin Ice Gun).

Kun Left 4 Dead tarvitsi apua julkaisun loppuun saattamisessa, Half-Life 3 -tiimi keskeytti seuraavan Half-Lifen työstämisen auttaakseen. Jatko-osa laitettiin hetkeksi syrjään ja unohdettiin vuosikymmeniksi. Tämä johti lopulta projektin tuhoon.

Insinööri David Speyerin mukaan Left 4 Deadin valmistumisen jälkeen tiimi koki menettäneensä mahdollisuuden viimeistellä Half-Life 3:n. Tiimi ajatteli tarvitsevansa uuden pelimoottorin, jotta kolmas Half-Life voitaisiin tehdä.

– Se tuntuu nyt jälkikäteen ajatellen niin väärältä. Olisimme ehdottomasti voineet palata projektiin ja käyttää kaksi vuotta Half-Life 3:n tekemiseen, Speyer myöntää.

Valven toimitusjohtaja Gabe “Gaben” Newell avaa dokumentissa, että Half-Life 3:n tekeminen pelkän tarinan vuoksi olisi tuntunut huijaamiselta. Miehen sanoista paistaa kuitenkin myös katumus.

– Pelaajat rakastavat Half-Lifen tarinaa. Jos perustelu Half-Life 3:n tekemiselle olisi ollut pelkkä tarinan päätökseen vieminen, olisimme ilman muuta tehneet sen ajat sitten. Minun henkilökohtainen epäonnistumiseni Half-Life 2:n jälkeen oli se, että jäin jumiin. En kyennyt ymmärtämään miten Half-Life 3:n tekeminen olisi vienyt mitään eteenpäin. En nähnyt, miten valtavan tärkeä Half-Life 3 olisi monelle ollut, Newell sanoo.

Lähde ja kuva: Valve