SEURAA MEITÄ:
×

GAMING

ETUSIVU / GAMING
“Liikaa kokouksia” – Bethesdaan kyllästynyt Skyrimin kehittäjä puuhaa nykyään omaa kauhupeliä
  • Saara
    R

“Liikaa kokouksia” – Bethesdaan kyllästynyt Skyrimin kehittäjä puuhaa nykyään omaa kauhupeliä

julkaistu: 05.11.2024 18:00

Bethesdan menestyspelien parissa viihtynyt ei ole voinut välttyä Nate Purkeypilen luomuksilta. Yhdysvaltalainen pelinkehittäjä on ollut mukana rakentamassa niin Skyrimiä kuin Fallout-pelejä. Jälkimmäisistä löytyy useampiakin ikonisia paikkoja, jotka ovat hänen suunnittelemiaan: Diamond City, Little Lamplight ja Paradise Falls nyt ainakin. Verkkopeli Fallout 76:ssa hän toimi johtavana taiteilijana.

Vuonna 2021 Purkeypile työskenteli Starfieldin valaistuksen parissa, kun hän päättikin lähteä omille teilleen. Syynä ei ollut suinkaan kyllästyminen pelialaan – päinvastoin. Vuosien mittaan Bethesda vain kasvoi niin isoksi, että pelinkehityksestä tuli valtava, monimutkainen koneisto, jossa Purkeypile ei enää viihtynyt.

– Kokouksia oli ihan liikaa, enkä minä tykkää rakentaa pelejä sillä tavalla, Purkeypile kertoi hiljattain Redditissä esitellessään uuden pelinsä traileria.

I quit working at Bethesda after 14 years during Starfield to go make my own solo indie game with no publisher, it's a heavy metal horror game where you hunt monsters from folklore – It's called The Axis Unseen
byu/JustPurkeyGames inIndieGaming

– Olen aina ollut hulluna indie-peleihin ja ajattelin, että nyt jos koskaan.

The Axis Unseen on hänen oma projektinsa, synkkä heavy metal -estetiikkaa huokuva kauhupeli, jossa metsästetään hirviöitä jousella avoimessa maailmassa. Vähän kuin Skyrimin jousiampujalla olisi oma peli.

– Nautin Bethesdalla työskentelystä paljon, kun meitä oli vielä 65–110 ihmistä Fallout 3- ja Skyrim-aikoihin, Purkeypile sanoi ja kuvaili, miten Starfieldin myötä kehitystiimi paisui puoleen tuhanteen ja useita ulkopuolisia firmoja astui remmiin.

Lopulta kaikki oli niin sekavaa, että pienetkin asiat saattoivat juuttua byrokratian pyörteisiin, eikä aina ollut selvää, kuka oli vastuussa kenellekin.

Nykyisin Purkeypile pyörittää omaa Just Purkey Games -studiotaan ja rakentaa The Axis Unseen -peliä Unreal 5 -moottorilla. Pelin maailma ei sisällä proseduraalisesti generoituvia maisemia, vaan on käsityötä. Siitä huolimatta maailma on viisi kertaa sen kokoinen kuin Skyrimissä.

– Yritin ensin tehdä pienempää, mutta eihän se toiminut, Purkeypile kertoi.

The Axis Unseenin demo on pelattavissa Steamissä. Pelin on tarkoitus ilmestyä myöhemmin tässä kuussa.

Lähde: PC Gamer Kansikuva: Bethesda