Steam on etenkin PC-pelaajille tuttu sovellus. Tarjolla on valtava määrä tunnettuja ja vähemmän tunnettuja pelejä, ennakkomyyntiä, alennusmyyntejä, kavereita, eri pelien yhteisösivuja, valokuvia, videoita ja vaikka mitä.
Jo vuosia pelaajien suosituin ja käytetyin digitaalisten pelien kauppa- ja pelaamissovellus ei ole aina ollut samassa pisteessä. Kun Steamia kehitettiin ja kaupattiin, lähes koko peliala kyseenalaisti Valven idean.
– Se oli todella outoa aikaa, aloittaa Valven toimitusjohtaja Gabe “Gaben” Newell.
– Menimme lukemattomia kertoja yritysten luo ja sanoimme, että ohjelmistoja ja pelejä voi jakaa internetin kautta. 99 prosenttia niistä yrityksistä joiden kanssa puhuimme vastasivat, ettei sellainen tule koskaan tapahtumaan, Newell jatkaa.
Yritykset ja sijoittajat perustelivat kielteisiä päätöksiään myös sillä, että pelaajat haluavat fyysisiä kopioita videopeleistään. Nykyään fyysisten videopelien ostaminen on kääntynyt entistä enemmän pelikeräilijöiden harrastukseksi.
Google-hakukoneen mukaan Steamissa oli vuonna 2021 yli 34 000 videopeliä ja yli 132 miljoonaa aktiivista käyttäjää kuukausittain.
Lähde: PC Gamer | Kuva: Valve