SEURAA MEITÄ:
×

GAMING

ETUSIVU / GAMING
Kehittäjien mielestä VR-markkinat polkevat paikallaan: liian kalliit laitteet rajoittavat käyttäjäkuntaa
  • Saara
    R

Kehittäjien mielestä VR-markkinat polkevat paikallaan: liian kalliit laitteet rajoittavat käyttäjäkuntaa

julkaistu: 27.10.2024 18:28

Tuore Game Developer Collective -kysely kertoo, että yli puolet pelinkehittäjistä uskoo virtuaalitodellisuuden käytön laahavan pelimaailmassa. Näin siitäkin huolimatta, että kuluvana vuonna julkaistiin odotettu Apple Vision Pro. Kyselyyn vastanneista 56 prosenttia arvioi VR-markkinoiden joko hiipuvan (18 %) tai seisahtuneen (38 %). Ainoastaan 23 prosenttia uskoo VR-markkinoiden kasvavan vähitellen.

Kehittäjien mielestä VR-pelien suurimmat ongelmat liittyvät rajalliseen käyttäjäkuntaan ja laitteiden hintatasoon. Esimerkiksi PlayStation VR2 -lasien alkuperäinen hinta on 550 dollaria eli reilut 500 euroa, mikä rajaa käyttäjät lähinnä tosiharrastajiin ja teknologiaintoilijoihin. Meta on toistuvasti laskenut omien Quest-lasiensa hintoja saadakseen lisää ostajia. Pelinkehittäjät ovat kuitenkin skeptisiä massasuosion ja kaupallisen potentiaalin suhteen. Kyselyssä 88 % vastaajista piti markkinoiden pienuutta tärkeimpänä esteenä VR-aluevaltaukselle.

Vetovoimaa vähentävät myös kehityshaasteet. Lähes 40 prosenttia kyselyyn vastanneista mainitsi immersiivisten ja mukavien pelikokemusten luomisen olevan liian hankalaa. Lisäksi noin kolmasosa mainitsi rahoituksen ja niukat taloudelliset mahdollisuudet.

Kuva: Game Developer Collective

 

Niistä kehittäjistä, joiden firmat eivät vielä ole virtuaalitodellisuuden poluille hypänneet, yli puolet (53 %) uskoo tilanteen pysyvän samana jatkossakin. Noin 13 prosenttia arvioi saattavansa kokeilla seuraavien viiden vuoden sisällä.

Apple Vision Pro -lasien helmikuinen julkaisu ei onnistunut herättämään sen kummoisempaa innostusta: 72 prosenttia vastaajista ei pidä Applen laitetta alan käännekohtana. Vain kuuden prosentin joukko ilmoitti olevansa aiempaa kiinnostuneempi, kun taas yhdeksän prosenttia ilmoitti välttelevänsä VR-projekteja entistäkin visummin.

Kehittäjien asenteet heijastavat VR-markkinoiden epävarmuutta. Virtuaalitodellisuuden potentiaali ei ole kaikonnut, mutta korkeat hinnat, rajallinen asiakaskunta ja tekniset haasteet tekevät siitä pienen piirin hupia, johon suuria pelitaloja ei huvita investoida.

Lähde: Game Developer Kansikuva: master1305 / Freepik