Brighter Shores, RuneScapen kehittäjien uusi MMO-peli, on ensimmäisen viikkonsa aikana saanut Steamissa enimmäkseen myönteisiä arvioita. Jaksoihin (episodes) perustuva etenemisjärjestelmä on kuitenkin herättänyt epäluuloa, joten Fen Research julkaisi tiedotteen selventääkseen sen ideaa.
Kukin pelijakso sisältää omat ammattitaitonsa, joista yksi on aina taistelutaito. Esimerkiksi Hopeportissa, josta peli alkaa, tapellaan vartiokaartilaisen toimessa ja myöhemmin Hopeforestissa saa partiolaisena vastaansa kovempia vihuja. Tämä on osa “leveys ja syvyys” -järjestelmää, joka antaa pelaajille mahdollisuuden pelata peliä niin satunnaisesti kuin intensiivisestikin – ilman, että myöhemmin julkaistavat jaksot olisivat liian vaikeita tai helppoja kenellekään.
Omaperäisen systeemin tavoitteena on välttää tasokattoihin tai mukauttamiseen liittyviä ongelmia. Moni roolipeli käy maksimitason saavuttaneille pelaajille tylsäksi, kunnes päivityksen myötä tavoiteltavaa tulee lisää. Siitä koituu turhaa “kuollutta sisältöä”, ja lisäksi huippupelaajien saavutukset himmenevät, kun vähemmän pelanneet tuodaan keinotekoisesti uuden sisällön vaatimalle tasolle. Myös mukauttaminen vähentää motivaatiota kehittyä, kun uusi sisältö skaalautuu kunkin pelaajan tason mukaan.
Brighter Shoresin järjestelmän idea on, että kukin uusi jakso on kohtuullisen helppo saavuttaa (leveys), mutta jokaisessa riittää pitkään kehitettävää ja sivutehtäviä (syvyys). Jaksojen sisällöt myös hyödyttävät myöhemmin toisiaan, ja muutenkin niihin voi aina palata. Fen Researchin mukaan testivaihe osoitti, että pelin episodimalli tuo vaihtelua, ja uusien ammattien avautuminen joka jaksossa tuo virkistävää uutuudenviehätystä.
Pelaajien palautteen perusteella kehittäjät ovat tehneet kyllä muutoksiakin. Esimerkiksi pelaajan hahmonimen ohessa näkyvä taso kuvaa nyt kaikkien episodien yhteenlaskettua ammattitasoa, jottei kenellekään tulisi enää vaikutelmaa, että grindaus menisi jotenkin hukkaan ja nollautuisi heti kun pääsee siirtymään Hopeforestiin. Tulevaisuudessa peliin saatetaan lisätä sisältöä, joka vaatii useampia eri jaksojen taistelutaitoja.
Kehittäjät ovat myös miettineet, onko jakso/episodi paras sana kuvaamaan pelin eri osioita. Ne ovat tavallaan yhtä hyvin alueita tai vyöhykkeitä, mutta kehittäjät kirjoittavat haluavansa korostaa pelin episodimaista luonnetta.
– Antakaa sille mahdollisuus, kehittäjät pyytävät luvaten, että kunhan systeemiin tottuu, se saa pelin tuntumaan oikein mielekkäältä.
Lähde: PC Gamer / Steam Kansikuva: Brighter Shores Central / Youtube