Dave Pottinger, joka on ollut mukana kehittämässä sellaisia klassikoita kuin Age of Empires, Age of Mythology ja Halo Wars, tietää mistä puhuu arvioidessaan reaaliaikaisten strategiapelien (RTS) nykytilaa. Hänen mukaansa genre on jumittanut paikoillaan viimeiset parikymmentä vuotta.
– Pelaat edelleen samaa peliä, jota pelasimme 20 vuotta sitten, Pottinger toteaa Videogamerin haastattelussa, jossa hän esitteli uuden Last Keep -studionsa peliä Project Citadel.
Uudet pelit toistavat samaa kaavaa, ja se toimii kuin kultainen sääntö, mutta Pottinger kaipaa jotakin uutta ja erilaista.
Pottingerin mukaan RTS-pelien pysähtyneisyyttä selittää osin pelinkehittäjien pelko siitä, kuinka pelaajat reagoisivat uusiin kokeiluihin. Hänen omat kokemuksensa AoE -sarjasta opettivat, ettei innovaatioita aina katsota hyvällä.
– Erityisesti viittaan Age of Empires 3:ssa esiteltyyn muodostelmapohjaiseen taisteluun. Demosimme sitä E3-messuilla ja vedimme sitten pois pelistä, koska pelkäsimme sen vieraannuttavan liian monet Age-fanit, Pottinger kertoo.
Pottinger ei tyydy kritisoimaan, vaan viimeisteltävänä olevasta Project Citadelistä kaavaillaan raikasta tuulahdusta koko lajityyppiin. Tulossa on avaruusteemainen roguelike, jossa pelaajat navigoivat dynaamisilla, vuoropohjaisilla kartoilla ja käyvät nopeatempoisia, tarkkuutta vaativia taistoja.
Project Citadel julkaistaan pian early access -versiona, jossa kampanjaa voi jopelata kokonaisuudessaan. Kehittäjät aikovat lisätä sisältöä vaiheittain ja hioa pelin tasapainoa pelaajayhteisön palautteen avulla.
Lähde: PC Gamer Kansikuva: GameTrailers / Youtube