Esimerkiksi Overwatchin ja Counter Striken kaltaisista verkkopeleistä tutut loot boxit ovat joutuneet Yhdysvaltain liittovaltion kauppakomission silmätikuksi, kun senaattori Maggie Hassan toimitti virallisen tutkintapyynnön asian tiimoilta United States Senate Committee on Commerce, Science, and Transportationille. Pyynnössä viitattiin esimerkiksi Belgiassa, Japanissa ja Hollannissa päteviin lootbox-säännöksiin. Hassanin mukaan loot boxien ja uhkapelaamisen välillä on yhteys, joka voi olla erityisen vaarallinen lapsille:
Loot boxit ovat nyt vakiintunut ilmiö pelien parissa ja niitä löytyy aina kasuaaleista kännykkäpeleistä laadukkaampiin korkean budjetin julkaisuihin. Loot boxit tulevat edustamaan 50 miljardin dollarin bisnestä vuoteen 2022 mennessä. Asian vakavuuden huomioon ottaen, mielestäni on FTC:n aika tutkia loot boxien toimintaa varmistaakseen, että lapsia suojellaan riittävästi ja että vanhempia voidaan myös varoittaa näiden pelien mahdollisista haittavaikutuksista.
Pelien loot box -systeemit ovat olleet tarkkailun alla viime vuosien saatossa, ainakin Star Wars Battlefront 2:n aiheuttamasta kohusta alkaen. Pelin kehittäjä, Electronic Arts on sittemmin uudistanut kyseisen pelin loot crate -systeemiä. Loot boxien “pay to win” -luonteesta johtuen esimerkiksi Belgiassa ei enää voi ostaa peleihin loot boxeja oikeaa rahaa käyttäen. Kiinassa puolestaan peleissä täytyy olla ilmoitettuna loot boxien ns. “drop ratet”, jotta kuluttajat tietävät mitä voivat laatikoista saada.
Kuva: Blizzard Entertainment