SEURAA MEITÄ:
×

COUNTER STRIKE

ETUSIVU / COUNTER STRIKE
Valve julkisti vihdoin odotetun Counter Strike 2:n – Tämä kaikki muuttuu: savukranaatit, kartat, käyttöliittymä ja äänet…
  • Onni
    Koponen

Valve julkisti vihdoin odotetun Counter Strike 2:n – Tämä kaikki muuttuu: savukranaatit, kartat, käyttöliittymä ja äänet…

julkaistu: 22.03.2023 19:15

Erityisesti CS:GO:sta tunnettu yhdysvaltalainen videopelikehittäjä Valve julkisti hittipeliin vihdoin odotetun päivityksen, joka kantaa nimeä Counter- Strike 2. Kyseistä päivitystä on spekuloitu jo monta kuukautta, joten luonnollisesti julkistaminen räjäytti Twitterin.

Päivitys julkaistaan kaikille pelaajille vasta kesällä, mutta onnekkaat, löyhät kriteerit täyttävät pelaajat saattavat saada oikeuden pelata Counter-Strike 2:n testiversiota.

Reagoivat savukranaatit

Yksi suurimmista tulevista muutoksista on savukranaattien muuttuminen dynaamiseksi. Counter-Striken sivuilla kerrotaan, että “Savukranaatit ovat nyt dynaamisia tilavuusesineitä, jotka ovat vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa ja reagoivat valaistukseen, aseisiin ja räjähdyksiin.” Niitä voi jatkossa siis työntää pois edestä mm. luotien ja HE-kranaattien avulla. Lisäksi ne levittyvät nyt luonnollisesti esimerkiksi käytäviin, oviin ja portaikkoihin.

Tick-taajuus ei enää vaikuta

Toinen suuri muutos on se, että ns. tick-taajuus ei enää vaikuta liikkumiseen, ampumiseen tai heittämiseen. Valve kuvailee uudistusta seuraavasti:

“Ali-tick-päivitykset ovat keskeinen osa Counter-Strike 2:ta. Aiemmin palvelin tulkitsi pelin tapahtumat vain erillisinä aikajaksoina (ticks). Counter-Strike 2:n ali-tick-päivityksen ansiosta palvelimet rekisteröivät nyt tarkan hetken jolloin liikutaan, ammutaan tai heitetään kranaatti.”

Aikaisemmin tick-päivitystaajuus vaikutti muun muassa hyppyheitto-savuihin, mutta jatkossa nekin lentävät ja laskeutuvat aina samalla tavalla, riippumatta taajuudesta.

Muutokset karttoihin

Kartoista ainakin Overpass uudistuu ulkonäöltään kokonaan, ja kartat joita ei uusita optimoidaan sekä parannellaan ulkonäöllisesti. Parannelluissa kartoissa käytetään Valven mukaan “uutta Source 2 -valaistusta, mukaan lukien fysiikkapohjaista renderöintijärjestelmää, joka tuottaa realistisia materiaaleja, valoa ja heijastuksia.”

Uudet työkalut karttakehittäjille

Yhteisön karttakehittäjiä ei olla päivityksessä unohdettu, ja he tulevat saamaan pääsyn Source 2 -työkaluihin, joiden avulla karttojen luominen ja päivittäminen tulee käymään helpommin.

Täysin uudistetut äänet, käyttöliittymä ja visuaaliset tehosteet

Viimeisimpänä CS 2:n äänet ovat täysin uudistettu, ja ne “vastaavat paremmin fyysistä ympäristöä, ovat selkeämpiä ja ilmaisevat paremmin pelin tilaa.”

Lisäksi peli saa aivan uuden käyttöliittymän sekä täysin uudet visuaaliset tehosteet. Yleisen luulon mukaan CS:GO:ssa pelaajilla olevat “skinit” jäisivät vanhaan peliin, mutta Valve kertoo, että vuosien varrella kerätyt esineet säilyvät, ja niiden ulkonäköä ehostetaan Source 2 -pelimoottorin avulla.

Lisää tulossa

Tässä ei suinkaan ole kaikki, vaan kyseessä on vain rajoitetussa testissä julkaistavat ominaisuudet. Kaikki yksityiskohdat julkaistaan Valven mukaan muutaman kuukauden kuluessa.

Lähde ja kuva: Valve