Viime viikonloppuna eräs Reddit-käyttäjä raportoi uudesta havaitsemastaan Dota 2 -huijauksesta, joka vaikuttaisi piirtävän pelissä käytettävän minimapin päälle ja siten kaatavan koko pelin.
Koodinpätkä “auto-piirtää” sivulta sivulle ja liikku ylöspäin pikseli kerrallaan sekunnin murto-osassa, näin ylikuormittaen pelin/serverin. Peli ei vaikuta kestävän niin paljon “piirtodataa” niin lyhyessä ajassa, eikä kykene pysymään vakaana. Olisin kuvitellut, että peli rajoittaa kartalle piirtämistä sekunneissa, (kursorin kohdistuspisteet suorien viivojen välillä sulavan / kaarevan piirroksen simuloimiseksi). Ehkä se rajoittaakin, mutta koodi tuntuu ohittavan sen. Koodi ei ole edes kovin vaikea kirjoittaa. Joku voisi kirjoittaa tällaisen alle tunnissa AutoIt:lla, joten kyseessä ei ole edes tapaus, jossa jollakulla olisi vain liikaa vapaa-aikaa.
Näkisin, että kyseessä olisi hyvä tapa “farmata” häviöitä joutumatta raportoinnin kohteeksi (koska tiimille ei ole selvää, mikä tilanteen aiheuttaa, joten tuskinpa kukaan alkaisi ketään raportoimaan), eikö vain? Ihmiset kuitenkin maksavat todella matalien “match making ratingien” tunnuksista.
Epärehellisyys ei ole mitenkään poikkeuksellista Dotan maailmassa, sillä hiljattain pelistä löydettiin myös toinen valtavan ongelmallinen huijauskeino, jonka avulla pelaaja pystyy potkimaan muita pelaajia omasta joukkueestaan. Kun Gosu.ai julkaisi huijauksenesto-ohjelmansa, väittivät he, että jokaisessa joukkueessa on ainakin yksi huijari.
Kuva: Valve