SEURAA MEITÄ:
×

ESPORTS

ETUSIVU / ESPORTS
Tutkimus: Nuoret varastavat vanhemmiltaan ostaakseen lootboxeja
  • Aleksi
    Majander

Tutkimus: Nuoret varastavat vanhemmiltaan ostaakseen lootboxeja

julkaistu: 01.01.2021 17:00

Brittiläinen rahapelaamisen haittavaikutuksia vastustava GHA (Gambling Health Alliance) on julkaissut uuden tutkimuksen nuorison suhtautumisesta niin kutsuttuihin lootboxeihin peleissä. Kyselytutkimuksessa 1025 nuorta 11. ja 24. ikävuoden välillä kommentoi omaa rahankäyttöä lootbokseihin ja mielikuvia siitä mitä lootbox -mekaniikat heissä herättävät. Tutkimuksessa kyseltiin myös suhtautumisesta vedonlyöntiin pelinsisäisillä esineillä. Kyselytutkimuksen lisäksi reporttia varten koottiin fokuryhmiä, joissa nuoret pääsivät kertomaan omia kokemuksiaan.

Nuoret näkevät lootboxit ja uhkapelaamisen normaalina toimintana

Aiemmassa Parent Zone -järjestön tutkimuksessa 90 prosenttia vastaajista pelasi pelejä, joissa lootboxeja oli myynnissä ja noin 40% heistä oli ainakin kerran käyttänyt rahaa sellaisen avaamiseen. GHA:n tutkimukseen vastanneista yli 90% piti lootboxien ostamista normaalina ja 67% näki myös vedonlyönnin niiden sisällöllä normaalina toimintana.

GHA:n tutkimuksessa noin yksi neljäsosa vastanneista oli ostanut lootboxeja viimeisen viikon aikana, ja näitä aktiiviostajia oli ikäluokassa 11-14 vuotta kaksi kertaa enemmän kuin ikäluokassa 22-24 vuotta. Tämä näkyi myös ikäluokkien suhtautumisesta lootboxeihin. Noin 73% 22-24-vuotiaista rinnasti ne vedonlyöntiin, kun taas 11-14-vuotiaista vain 25% teki saman rinnastuksen.

Ryhmäpaine ja pelissä pärjääminen kannustavat lootboxien ostoon

Fokusryhmissä monet vastaajat kokivat, että moni peli oli suunniteltu niin, että siitä nauttiminen tai siinä pärjääminen riippui lootboxien avaamisesta. Tätä tuki myös kyselytutkimus, jossa 15% pelaajista, jotka olivat ostaneet lootboxeja, olivat tehneet niin vain pärjätäkseen paremmin pelissä. 10% kaikista vastaajista pelkäsi, että ilman lootboxeja he vaikuttaisivat alempiarvoisilta kuin heidän ystävänsä, jotka pelasivat samoja pelejä.

”Minusta suurin ongelma ovat pelit kuten Fortnite, jotka ovat täynnä näyttäviä asuja. Varsinkin nuorilla on monesti ryhmäpainetta omistaa uusimmat ja hienoimmat skinit, eivätkä monet ymmärrä kuinka nopeasti jatkuvat ostot kasaantuvat suuriksi summiksi.” Kommentoi yksi kyselyyn vastannut 15-17-vuotias poika.

Lootboxit vaikuttavat nuorten rahankäyttöön

Vastanneista suurin osa käytti lootboxien ostamiseen ainoastaan omaa rahaansa, mutta noin 7% oli käyttänyt ostoihin vanhempiensa korttia. Vaikka suurimmalla osalla rahan käyttö pysyi kohtuudessa myös vanhempien kortilla, on pelkästään Britanniassa useita esimerkkejä toisesta ääripäästä. BBC on uutisoinut esimerkiksi lapsista, jotka tyhjensivät vanhempiensa pankkitilin, pojasta joka osti FIFA-kortteja 3100 punnalla ja teinistä joka tuhlasi yliopistosäästönsä FIFAan.

Tutkimuksessa pidettiin myös huolestuttavana, että noin seitsemän prosenttia vastanneista käytti lootboxien ostoon luottoa tai lainasi niitä varten rahaa ystäviltä ja sukulaisilta. Rahan lainaaminen pelaamista varten on yksi ongelmapelaamisen merkeistä uhkapelaajilla.

”Kun olin 13, käytin kaikki synttärirahani ostaakseni kortteja FIFAan. Kun rahani loppuivat aloin käyttämään äitini korttia saadakseni lisää kortteja. Tiesin, että oli väärin, mutten pystynyt lopettamaan. Käytin kaikki rahani, enkä voinut ajatella muuta, kuin mistä saisin lisää kortteja.” Kertoi yksi 14-vuotias vastaaja.

Lähde ja artikkelikuva: “Skins in the Game” -tutkimus