SEURAA MEITÄ:
×

ESPORTS

ETUSIVU / ESPORTS
Terminator
  • Atte
    Leppänen

Tekoäly rökittää huippupelaajat myös Starcraftissa

julkaistu: 25.01.2019 13:02

Advertisement

Googlen omistama Deepmind on syväoppiva tekoäly, joka on kehittänyt neuroverkoston ja kykenee oppimaan pelien pelaamista ihmisten tavoin. 2016 Deepmind herätti keskustelua voittamalla ammattipelaaja Lee Sedolin kiinalaisessa Go-lautapelissä. Kyseinen keinoäly tekee nyt uusia aluevaltauksia videopelien maailmassa – jokohan pitäisi huolestua?

Deepmindin tekoälytoimija AlphaStar asetettiin tällä kertaa StarCraft 2 -pelin huippuosaajia vastaan ja enemmän tai vähemmän yllättäen se onnistuikin ottamaan ihmispelaajista kymmenen voiton putken, ennen kuin puolalainen, Team Liquidin riveistä tunnettu Grzegorz “MaNa” Komincz onnistui viemään ottelussa pidemmän korren. Tekoälyn ja ihmisten välisen taiston tarkoituksena oli Blizzardin ja Googlen välinen yhteinen projekti, joka tarjoaisi tekoälyohjelmoijille uudenlaisen tilaisuuden kokeilla ja tutkia tekoälyn käytöstä ja mahdollisuuksia.

Kaksi pelaajaa ottivat tekoälyn kanssa yhteen Catalyst-kartalla. Pelaamiseen käytettiin hieman vanhentunutta StarCraft-versiota, joka mahdollisti tekoälyn tutkimisen. Ihmispelaajista toinen, Saksalainen Team Liquid -pelaaja Dario “TLO” Wünsch kertoi ennen ottelua lähtevän mittelöön luottavaisin mielin ja uskoi kykenevänsä kukistamaan AlphaStarin. Toisin kuitenkin kävi, kun tekoäly osasi kerta toisensa jälkeen käyttää yllättäviä strategioita TLO:ta vastaan ja vei jokaisessa ottelussa tästä voiton. Ottelussa huomattiin, että vaikka tekoälyllä olisi potentiaalia tehdä ihmistä useampia klikkauksia ja siirtoja minuutissa, ei se suinkaan kiirehtinyt, vaan teki klikkauksia itse asiassa ihmispelaajia vähemmän. Tekoälyn reaktioaika oli myös ihmispelaajia hitaampi. Tästä voidaan siis päätellä, että tekoäly ei ottanut ihmisestä voittoa ainakaan pelkästään mekaanisin konstein, vaan että se niin sanottu pelisilmä oli yksinkertaisesti parempi. Tekoäly oli “opiskellut” koitosta varten useita ihmisten pelaamia Starcraft-otteluita ja osasi siten tehdä järkeviä siirtoja.

Myös suomalainen IT-alan yritys Reaktor on kiinnostunut tekoälytoimijoiden pelaamisesta tarjoamalla ohjelmointitaitoisille Artificial Overmind Challenge -haasteen, jonka päämääränä on luoda niin ikään ihmispelaajat päihittävä tekoälytoimija. Haaste alkoi tammikuun 7. ja aikaa projektiin on annettu neljä viikkoa.

Kuva: Hollywood Reporter