Legendaarisen taistelupelisarjan Tekkenin luoja Katsuhiro Harada on löytänyt erikoisen selityksen taistelupelien laskeneelle suosiolle nuorison keskuudessa. Ensimmäinen Tekken-sarjan peleistä julkaistiin vuonna 1997. Supersuosittua pelisarjaa on julkaistu yhteensä 13 version verran, joista uusin Tekken 8 julkaistiin tämän vuoden tammikuussa.
Tekken on nauttinut suosiota koko pelisarjan ajan. Taistelupelien suosio on kuitenkin vähenemässä nuoremman sukupolven keskuudessa, jotka suosivat monen pelaajan pelejä, kuten Fortnitea.
Katsuhiro Harada antoikin mielenkiintoisen lausunnon AIAS Game Maker Notebook podcastissa.
“Nykynuoret eivät välitä 1vs1 taisteluista. Taistelupeleissä taistelet yksin vastustajaa vastaan, joten kaikki vastuu on yksistään sinun harteillasi. Hävitessäsi et voi syyttää ketään muuta kuin itseäsi. Joukkuepohjaisissa peleissä, kun pelaajat voittavat, he voivat sanoa joukkueensa voittaneen heidän ansiostaan. Kun joukkue häviää, he voivat syyttää joukkuekavereitaan.”
53-vuotias Harada ei ole täysin hakoteillä. Joukkuepohjaisissa peleissä, varsinkin tappion hetkellä on helppoa vierittää syy joukkuekaverin niskaan.
Harada ei kuitenkaan usko, että 1vs1 tappelupelien aika olisi lopussa.
“En usko, että meidän tarvitsee muuttaa taistelupeliä pulmapeliksi tai reaaliaikaiseksi strategiapeliksi. Uskon edelleen, että tällaisille peleille on kysyntää. Mutta ehkä voisimme ottaa mukaan muitakin tapoja kilpailla pääpelin ulkopuolella.”
“Esimerkiksi voisimme tarjota 3vs3 taisteluita. Voisimme sisällyttää sen online-otteluihin. Myös joukkueottelut voisivat olla mahdollisia, kuten judossa.”
Tekkenissa saatetaankin nähdä tulevaisuudessa erilaisia joukkuepelin muotoja tai isompia monen pelaajan taisteluja.
Kuva: Bandai Namco Studios Lähde: PCgamer