SEURAA MEITÄ:
×

ESPORTS

ETUSIVU / ESPORTS
HAVU:n CS-kokoonpanossa suuria muutoksia – zehN ja spargo ulkona
02.02.2023 19:44

HAVU:n CS-kokoonpanossa suuria muutoksia – zehN ja spargo ulkona

HAVU aloittaa CS:GOn kevätkauden isoilla muutoksilla.

Kärpäsestä härkänen? Smash-pelaajan laitteiston mäiskintä herätti keskustelua
02.02.2023 16:38

Kärpäsestä härkänen? Smash-pelaajan laitteiston mäiskintä herätti keskustelua

Suolainen häviö ei ollut kaikkien mieleen.

Suosittu CS-podcast sai bannit – “Haluamme tehdä YouTubesta turvallisen kaikille”
02.02.2023 14:44

Suosittu CS-podcast sai bannit – “Haluamme tehdä YouTubesta turvallisen kaikille”

Suositun Counter-Strike-podcastin “Talking Counter” kanava on poistettu YouTubesta. Ajankohtaisia CS:GO-turnauksia, -pelaajia ja...

Aleksib loisti Katowicen huipputurnauksessa – ENCE möhli ensimmäisen mahdollisuutensa
01.02.2023 22:40

Aleksib loisti Katowicen huipputurnauksessa – ENCE möhli ensimmäisen mahdollisuutensa

Suomalaispelaaja Aleksi “Aleksib” Virolainen johdatti NIP:n vastikään uudistuneen CS:GO-kokoonpanon arvostetun CS-tapahtuma IEM...

No nyt on CS-matsi! Paikkaajilla pelaava HAVU kohtaa Jimpphatin
01.02.2023 17:00

No nyt on CS-matsi! Paikkaajilla pelaava HAVU kohtaa Jimpphatin

Matsin panokset ovat kovat, nimittäin parempi etenee 50 000 dollarin arvoisen tapahtuman pudotuspeleihin. Tappion kokeva joukkue saa vielä kerran mahdollisuuden edetä jatkoon turnauskaavion myöhemmässä vaiheessa.

Organisaatiolle kritiikkiä kuolleen pelaajan muistamisesta: “Epäkunnioittavaa!”
01.02.2023 13:00

Organisaatiolle kritiikkiä kuolleen pelaajan muistamisesta: “Epäkunnioittavaa!”

MAD Lionsia on kritisoitu riittämättömästä kunnianosoituksesta entiselle pelaajalleen Karol “Konektiv” Wojciechowskille, joka...

ENCE pelaa pitkästä aikaa, NiP jälleen uudella kokoonpanolla – IEM Katowice alkaa tänään!
01.02.2023 10:51

ENCE pelaa pitkästä aikaa, NiP jälleen uudella kokoonpanolla – IEM Katowice alkaa tänään!

Tänään alkaa vuoden isoimpiin kuuluva, legendaarinen IEM Katowice –CS:GO-turnaus, joka kestää seuraavat kaksi viikkoa. Pelit alkavat...

ENCEn PUBG-joukkue lakkautettiin romahdusvuoden jälkimainingeissa
31.01.2023 16:17

ENCEn PUBG-joukkue lakkautettiin romahdusvuoden jälkimainingeissa

PUBG-joukkueen ylläpito todettiin “taloudellisesti toteuttamiskelvottomaksi”.

E-urheiluorganisaation talouskatsaus paljasti harvinaisia lukuja – Liki kymmenen miljoonaa tappiolla
31.01.2023 15:55

E-urheiluorganisaation talouskatsaus paljasti harvinaisia lukuja – Liki kymmenen miljoonaa tappiolla

Organisaatio on jo tehnyt rajuja säästötoimia.

Valorant-joukkue sai potkut vain minuutteja shokkitappion jälkeen
31.01.2023 14:48

Valorant-joukkue sai potkut vain minuutteja shokkitappion jälkeen

Australialainen esports-organisaatio Soniqs antoi potkut koko Valorant joukkueelleen vain minuutteja sen jälkeen kun sen ei onnistunut karsia Pohjois-Amerikan Challengers liigaan.

14-vuotias nousi maailman parhaaksi Valorant-pelaajaksi
30.01.2023 11:06

14-vuotias nousi maailman parhaaksi Valorant-pelaajaksi

Vasta 14-vuotias Valorant-pelaaja on näyttänyt kaapin paikan konkareille: hän onnistui kipuamaan pelin tasokkaimman, Radiant-tulostaulukon...

CS-tähti SuNny pelaa uudella kokoonpanolla – Mukana 18-vuotias suomalaislupaus
29.01.2023 22:23

CS-tähti SuNny pelaa uudella kokoonpanolla – Mukana 18-vuotias suomalaislupaus

SuNny on nähty serverillä ensi kerran sen jälkeen, kun TITANS pisti kokoonpanonsa jäihin viime syksynä.

Mitä on elektroninen urheilu eli esports?

E-urheilu (esports) eli elektroninen urheilu on tietotekniikkaa hyödyntävää kilpaurheilua. Tietokone tai konsolit, kuten Playstation 5, ovat alustoja joilla pelaaminen tapahtuu. Pelejä pelataan joko yksin tai joukkueina, riippuen pelistä ja pelimuodosta. E-urheilu on siis lyhyesti ja ytimekkäästi kilpailullista ja tavoitteellista pelaamista toisia vastaan.

Kaikki pelaaminen tietokoneella ja konsoleilla ei ole e-urheilua. Valtaosa pelaamisesta on harrastamista, hauskanpitoa ja ei-tavoitteellista.

Kilpapelaamisesta voi tulla ammattipelaamista, jos pelattava peli on tarpeeksi suosittu, ja siinä onnistuu saavuttamaan absoluuttisen huipun. Kaikkien pelien kohdalla tämä ei kuitenkaan ole mahdollista. Supersuosittujen pelien ympärillä pyörii rahaa ja katsojia, jotka mahdollistavat niissä ammattilaisuuden pelaajana.

Elektroninen urheilu jakautuu pelien mukaan useaan eri genreen sen mukaan, millaisesta pelistä on kyse. Yleisimpiä ja pelatuimpia genrejä ovat FPS-pelit (First Person Shooter), urheilupelit, strategiset sota- tai taistelupelit, battle royal (selviytymispelit), MOBA (areenapelit), taistelupelit ja ajopelit.

Pelaaminen tapahtuu pääasiassa onlinessa, internetin välityksellä. Näin pelaajat voivat pelata kotimaastaan käsin, yli maantieteellisten rajojen muiden pelaajien kanssa verkossa. Pelejä pelataan myös LAN-muotoisissa turnauksissa ja tapahtumissa. LAN- peleissä pelaajat ovat samassa lähiverkossa ja näin olle myös fyysisesti samassa paikassa. Tämä mahdollistaa katsojien pääsyn paikan päälle seuraamaan pelejä ja joukkueiden pelaamisen samassa paikassa toisiaan vastaan.

FPS-pelit

FPS-pelit ovat yksi suosituimmista e-sports genreistä. Peleissä pelaaminen tapahtuu oman pelihahmon silmistä katsottuna (first person shooter). Pelien ominaisin piirre on se, että ne ovat joukkuepelejä, joissa vastustajajoukkue pyritään eliminoimaan kokonaisuudessaan. Pelistä riippuen tavoitteena voi olla myös jokin objekti, kuten pommin asettaminen tai lipunryöstö. Pelien pelaaminen tapahtuu pääasiassa 5 vs 5 tavalla, jolloin molemmissa joukkueissa on viisi pelaajaa.

FPS- pelejä ovat mm. Counter Strike Global Offensive, Rainbow Six: Siege ja Quake. Jälkimmäistä pidetään yleisesti ottaen FPS-pelien isänä. Ensimmäinen osa Quake-pelisarjasta julkaistiin jo vuonna 1996.

Strategiset sota- ja taistelupelit

RTS-pelit (Real Time Strategy) ovat yksi perinteisimmistä ja suosituimmista elektronisen urheilun genreistä. Tyypillistä peleille on se, että kaikki toiminnot tehdään reaaliajassa. Peleissä pyritään yleensä keräämään resursseja ja näin rakentamaan rakennuksia, joista voi tuottaa joukkoja. Joukoilla pyritään tuhoamaan vastustajan rakennukset ja joukot.

Pelien hallinta jaetaan mikro- ja maksotasoille. Mikro sanalla kuvataan joukkojen tai yksittäisten hahmojen hallintaa ja makro sanalla puolestaan tuotantoresurssien ja ekonomiatasapainon hallintaa. Molempien taitojen pitää olla hallussa, mikäli RTS-peleissä mielii menestyä. Pelaaminen tapahtuu pääsääntöisesti 1vs1 -tyylillä.

Suosituimpia RTS-pelejä esports-maailmassa ovat, Starcraft-pelisarja ja Warcraft-pelisarja.

Urheilupelit

Urheilupeleissä pyritään toteuttamaan pelin mukailemaa urheilulajia mahdollisimman tarkasti. Nykyaikaiset urheilupelit ovatkin erittäin realistisia ja sääntöjä noudatetaan pelin sisällä samalla tavalla kuin oikeassa elämässä. Toisaalta, pelit kuten Rocket League soveltavat tuttujen urheilulajien sääntöjä täysin uudenlaiseen peliin.

Pelejä pelataan usein 1 vs 1 -tyylillä, jolloin yksi pelaaja ohjailee koko joukkuetta. Tekoäly tarjoaa tällöin pelaajille apuja esimerkiksi ohjaamalla pelaajia, jotka eivät ole pelaajalla hallinnassa. Näiden tekoälyn hallussa olevien muiden pelaajien liikkeisiin voi kuitenkin itse vaikuttaa. Esimerkiksi FIFA-jalkapallopelisarjassa pelaaja voi ohjata jokaista pelaajaa kentällä yksi kerrallaan.

Toinen vaihtoehto on pelata pelejä niin, että jokaiselle pelaajalle on oma käyttäjänsä. Esimerkiksi NHL-jääkiekkopelisarjassa on mahdollista pelata 6 vs 6, tällöin jokaiselle pelipaikalle on oma pelaajansa, joka vastaa sen pelipaikan pelaajista.

Suosituimpia urheilupelejä ovat esports-maailmassa FIFA-pelisarjat, NHL– pelisarjat, NFL-pelit ja NBA-pelit.

Battle Royal- ja Selviytymispelit

Vuonna 2017 suureen suosioon nousseet Battle Royal -pelit edustavat selviytymispelejä. Tavoitteena on olla viimeinen henkilö tai joukkue elossa pelattavassa kentässä. Pelaajia on yleensä 50-100 ja pelaaminen tapahtuu joko yksin, tai esimerkiksi neljän hengen joukkueissa. Pelipaikkana toimii useimmiten esimerkiksi saari, jossa muita pelaajia vastaan taistellaan.

Selvitäkseen viimeiseksi elossa eli voittajaksi, täytyy pelissä eliminoida muita pelaajia ja joukkueita. Pelattavassa kartassa on yleensä pienenevä alue, joka pakottaa pelaajat lähemmäksi toisiaan pelin edetessä. Näin pelit eivät kestä ikuisuuksia ja taisteluita ei voi vältellä loputtomiin.

Pelit ovat joko FPP-pelejä ( First Person Perspective) tai TPP-pelejä (Third Person Perspective). FPP-peleissä pelaaminen tapahtuu oman pelihahmon näkökulmasta ja TPP-peleissä pelihahmon takaa.

Suosituimpia pelejä ovat genren lippulaivat, vuonna 2017 julkaistut Fortnite ja PUBG eli PlayerUnknown’s Battlegrounds. Molemmissa peleissä hypätään saarelle ja taistellaan siellä muita pelaajia vastaan. Viimeinen elossa oleva pelaaja/joukkue voittaa.

Myös suosittu Call Of Duty -pelisarja toi oman versionsa Battle Royal pelistä saataville peleihinsä, pelimuodon nimi on Warzone. Pelimuoto onkin noussut suositummaksi kuin varsinainen pelimuoto, joista aikaisemmat COD-sarjan pelit olivat tunnettuja.

MOBA eli areenapelit

MOBA (Multiplayer online battle arena) peleissä pelataan 5 vs 5 joukkueissa. Pelin tarkoituksena on tuhota vastustajan tukikohta ja puolustaa omaansa. Pelissä pyritään tuhoamaan vastustajan rakennuksia ja joukkoja, ja näin saavuttamaan otetta pelinkulusta.

Jokaisella joukkueen viidestä pelaajasta on hallussaan pelattava hahmo pelien hahmokatalogista. Hahmoilla on omat tarkoituksensa, luokkansa ja erikoiskykynsä. Näitä hahmoja kutsutaan yleensä Heroiksi tai Championeiksi.

Niillä pyritään keräämään rahaa ja vahingoittamaan vastustajan Heroja. Oma Hero puolestaan kehittyy pelin sisällä, kun sillä saavuttaa asioita. Mikäli oma hahmo kuolee, joutuu pelaaja odottamaan tietyn ajan ennen kuin pääsee takaisiin peliin. Kun yksi tai useampi pelaajan ohjaama hahmo on saatu pois pelistä, on ylivoimalla pelaavan joukkueen helpompi saada peli hallintaansa.

Yksittäisen pelaajan hyvien suoritusten lisäksi peleissä vaaditaan hyvää tiimipeliä. Pelihahmojen valinnat ovat myös isossa roolissa, jotta ne täydentäisivät toisiaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Kaikkein suosituin MOBA-peli on League of Legends. Toinen suosittu, ja erittäin kilpailtu peli on DOTA 2, jossa pyörii koko esports-maailman ylivoimaisesti isoimmat palkintorahat.

Ajopelit

Ajopelit voidaan jakaa kahteen ryhmään: arcadepeleihin ja simulaattoreihin. Arcadepeleissä, kuten Trackmania Nationsissa, tavoitteena ei ole realistisuus. Pelejä pelataan peliohjaimilla, painellen eri nappuloita ja ne keskittyvät lähinnä viihtellisyyteen ja vauhtiin.

Simulaattorit puolestaan jäljentävät realismia mahdollisimman tarkasti. Ajoneuvoja ohjataan rateilla ja polkimilla, ja ne reagoivat törmäyksiin ja kolhuihin realistisesti.

iRacing on markkinoiden suosituin ja realistisin simulaattori, jossa pelaajat kilpailevat omilla nimillään esimerkiksi F1-autoilla. Autot ja radat mallinnetaan vastaamaan täysin niiden esikuviaan.

Taistelupelit

Nimensä mukaan taistelupeleissä taistellaan pelinsisäisillä hahmoilla joko tietokonetta tai toista pelaajaa vastaan. Taistelut ovat lähitaisteluita, joissa vastapuoli pyritään nujertamaan käyttämällä erilaisia iskuja ja niiden yhdistelmiä. Pelien hahmot ovat yleensä pääsääntöisesti yhtä vahvoja, mutta jokaisella on oma erikoiskykynsä tai -taitonsa.

Pelit jaetaan 2D- tai 3D- peleihin, vaikkakin suurin osa peleistä on 2D- pelejä. 2D- peleissä hahmo voi liikkua vain horisontaalisesti ja vertikaalisesti, kun taas 3D- peleissä on mahdollisuus liikkua myös sivuaskeleita.

Tunnetuimpia genren pelejä ovat esimerkiksi Street Fighter– ja Namcon Tekken -pelisarjat.

E-Urheilun historia

Vasta 2000-luvulla esportsista on tullut ammattimaista, mutta ensimmäisiä e-urheilun askelia otettiin 1950-luvun alussa, kun jo olemassa olevia pelejä, kuten shakkia, alettiin digitalisoida.

1980-luvun alussa otettiin ensimmäinen askel kohti kilpapelaamista, kun pelien tuloksista alettiin pitää kirjaa ja listoja. Myöhemmin internetin myötä pelien tuloksia ja sijoituslistoja pystyi vertailemaan omaan pelaamiseen kuka tahansa.

1990- luvun alkupuolella internetin yleistyminen ja pelien kehittyminen tarjosivat mahdollisuuden pelata pelejä internetin välityksellä kenen tahansa kanssa. Samalla pelimahdollisuudet laajenivat yksinpeleistä myös joukkuepohjaisiksi peleiksi. Nykymuotoisen e-urheilun vanhempana pidetään yleisesti ottaen id Softwaren vuonna 1993 julkaisemaa Doom– tai saman yhtiön vuonna 1996 julkaisemaa Quake– pelisarjaa.

Pelien valmistajat kiinnostuivat jo 1990-luvulla kilpapelaamisen mahdollisuuksista ja lopullisesti 2000-luvun alussa, kun pelien suosio kasvoi räjähdysmäisesti. Pian kilpapelaamisen ympärille perustettujen organisaatioiden määrä lähti myös nousuun. Organisaatiot ja pelien kehittäjät alkoivat järjestää yhä enemmän turnauksia pelaajille.

Pikku hiljaa organisaatiot pystyivät alkamaan maksaa palkkaa pelaajille, kun turnauksien palkintopotit kasvoivat käsi kädessä e-urheilun suosion kasvaessa. Peligenrejä oli aluksi huomattavasti vähemmän kuin nykyään. 2000-luvun alussa FPS-pelit olivat isosti suosiossa lännessä ja RTS- pelit puolestaan idässä. Etelä-Korea onkin yksi suurimmista edellä kävijöistä e-urheilun kehityksessä nykyiseen muotoonsa.

E-Urheilu kuin mikä tahansa huippu urheilu

Tänä päivänä e-sportsista on kasvanut valtava bisnes. Joukkueita, pelaajia, turnauksia ja otteluita seurataan joka vuosi enemmän ja enemmän. Ammattilaispelaajia löytyy nykyään jokaisesta peligenrestä, ja kilpailu on koventunut.

E-urheilu organisaatiot ovat kasvaneet valtavasti ja tekeminen on ammattimaistunut. Siinä missä jalkapalloseura Manchester Unitedilla on suuret harjoituskeskukset, hierojat, kourallinen valmentajia, peliasut, psykologit ja toimistusjohtajat, niin näitä kaikkia vastaavia alkaa löytymään nykyään myös e-urheiluorganisaatioilta.

E-urheilun kasvattaessa suosiotaan on luonnollisesti rahaakin alkanut virrata alalle yhä enemmän. Organisaatioiden yhä helpompi löytää sponsoreita, kun näkyvyys on huippuluokkaa ja turnauksia seurataan ympäri maailmaa. Kilpailu pelaajista on samalla koventunut ja parhaimmat pelaajat alkavat tienata jo todella suuria summia. Samalla pelaajien siirtokorvaukset joukkueiden välillä ovat alkaneet kasvaa entisestään.

E-urheilun seuraaminen

E-urheilua seurataan ylivoimaisesti eniten Twitch-palvelun kautta, josta löytyy myös Pelaajatcomin kanava. Katseleminen on alustalla ilmaista, ja lähetyksiä on käynnissä eri peleistä vuoden ympäri. Suuri osa katsojista on nuoria ja nuoria aikuisia, ja monet turnauksien seuraamisen lisäksi itse pelaavat katsomiaan pelejä.

Tuotannot esportsin isoimmissa turnauksissa lähestyvät jo samaa tasoa, kuin mitä löytää perinteisen urheilun suurimmissa kisoissa. Myös asiantuntijoita ja ammattilaisselostajia riittää esportsin puolella.

Tunnetuimmat suomalaiset e-urheilijat

  • Jere “Jembty” Kauppinen, Anssi “mxey” Pekkonen ja Samu “Sambty” Kauppinen (PlayerUnkown’s Battlegrounds)
  • Juhani “Kantoraketti” Toivonen ja Joonas “jNSzki” Savolainen (Rainbow Six: Siege)
  • Jesse ”JerAx” Vainikka, Lasse “MATUMBAMAN” Urpalainen ja Topias ”Topson” Taavitsainen (Dota 2)
  • Aleksi ”Aleksib” Virolainen, Aleksi “allu” Jalli, Jere “sergej” Salo, Jesse “Zehn” Linjala, Joonas “doto” Forss, Jani “Aerial” Jussila, Sami “xseveN” Laasanen, Otto “Ottond” Sihvo (CS:GO)
  • Joona ”Serral” Sotala (StarCraft 2)