Pelijulkaisija ja -kehittäjä Epic Games käy para-aikaa oikeustaistoa teknologiajätti Applen kanssa. Kiistan ytimessä ovat Epic Gamesin väitökset siitä, että Apple on väärinkäyttänyt asemaansa sekä laite- että ohjelmistojulkaisijana, luoden monopoliaseman omilla laitteillaan. Näiden ainoa virallinen sovelluskauppa on Applen Appstore, ja yhtiö ottaakin 30% siivun jokaisesta ostoksesta, sovelluksien sisäiset mikromaksut mukaan lukien.
Oikeudenkäynnin vuoksi molempien osapuolten on täytynyt esittää runsaasti dokumentaatiota omasta toiminnastaan, joista osa on vuotanut julkisuuteen. GameDiscoverCo-sivuston perustaja Simon Carless jakoi tänään Twitterissä dokumentin, joka esitteli Epic Games Storen kautta jaettujen ilmaispelien ostohintoja.
Luvut ovat mielenkiintoista luettavaa. Listan kallein ilmaispeli oli kauppapaikan ensimmäinen maistiainen Subnautica, josta Epic Games maksoi 1 400 000 dollaria. Muiden hankintojen hintalaput vaihtelevat villisti, karkeasti sen mukaan, kuinka vanhoja ne ovat ja minkä kokoluokan julkaisu kyseessä on.
Esimerkiksi Batman Arkham -pelitrilogia maksoi Epic Gamesille 1 500 000 dollaria eli 500 000 dollaria per peli. Jopa klassikoiksi muodostuneista indie-peleistä taasen maksettiin huomattavasti vähemmän; Super Meat Boy (50 000$), Fez (75 000$), Jackbox Party Back (60 000$), World of Goo (50 000$).
Want to know how much $ the devs of those 'free' Epic Games Store games got, & how many copies were grabbed? Here's the first 9 months to September 2019. 👀 pic.twitter.com/5hkLb1VEjj
— Simon Carless (@simoncarless) May 3, 2021
Toiset, pääasiassa uudemmat indie-pelit olivat onnistuneet neuvottelemaan itselleen huomattavasti paremmat hinnat, kuten esimerkiksi Transistor (200 000$), Overcooked (225 000$), Moonlighter (450 000$) ja Mutant Year Zero (1 000 0000$).
Poikkeuksiakin toki löytyy. Esimerkiksi vuonna 2010 julkaistusta Limbosta maksettiin 350 000 dollaria, kun taas Ubisoftin For Honorista vain 63 000 dolllaria.
Suomalaisen Remedyn kehittämästä Alan Wakesta (2010) Epic Games maksoi 150 000 dolllaria.
Jokaista listan ilmaispeliä ladattiin noin 1,3-6,5 miljoonaa kappaletta. Uusia Epic-tunnuksia luotiin pelien lataamista varten noin 27 000 ja 800 000 kappaleen välillä. Eniten uusia käyttäjiä houkutteli jo aiemmin mainittu Subnautica.
Kaiken kaikkiaan 38 ilmaispeliä synnyttivät miltei viisi miljoonaa uutta Epic-käyttäjää, joista yhtiö “maksoi” keksimäärin 2,37 dollaria per kappale. Kaikkein tehokkaimmin tässä toimi World of Goo, jonka tuomista uusista käyttäjistä maksettiin vain 32 senttiä per kappale.
Vaikka dataa voikin tulkita monella tapaa, ovat alan asiantuntijat todenneet hankintakulujen olleen erittäin alhaisia, ja täten Epicin kannalta edullinen tapa pönkittää oman kauppapaikkansa asemaa.
Lähde: Simon Carless Kuva: Epic Games