SEURAA MEITÄ:
×

ESPORTS

ETUSIVU / ESPORTS
Konsolijätit uuteen sopimukseen loot box -todennäköisyyksistä
  • Atte
    Leppänen

Konsolijätit uuteen sopimukseen loot box -todennäköisyyksistä

julkaistu: 08.08.2019 14:35

Kolme suurinta konsolivalmistajaa – Sony, Microsoft ja Nintendo – ovat yksissä tuumin päättäneet vaatia alustoillaan julkaisevien pelintekijöiden paljastavan loot boxiensa sisältöjen todennäköisyydet. ESA (Entertainment Software Association) julkaisi eilen aloitteen, joka valotti FTC:n (The Federal Trade Commission) loot box -työpajassa tehtyjä päätöksiä:

“Suurimmat konsolivalmistajat – Sony Interactive Entertainment, PlayStation-alustan kehittäjä, Microsoft, Xboxin ja Windowsin kehittäjä sekä Nintendo, Nintendo Switch -alustan kehittäjä – sitoutuvat uusiin linjauksiin, jotka edellyttävät alustoillaan julkaistujen pelien paljastamaan tietonsa satunnaistettujen virtuaalikohteiden suhteellisesta harvinaisuudesta tai todennäköisyydestä. Kyseiset tiedot koskevat myös pelin päivityksiä, jos päivitys lisää uusia loot box -ominaisuuksia. Tämän julkistamisvaatimuksen tarkka ajankohta on vielä työn alla, mutta konsolivalmistajat suunnittelevat vuotta 2020 linjausten toteuttamiseksi.

Lisäksi useat ESA:n kustantajajäsenet paljastavat jo suhteellisen harvinaisuuden tai todennäköisyyden saada pelin sisäisiä virtuaalihyödykkeitä ostettavista loot boxeista. Lisäksi muut suuret kustantajat ovat sitoutuneet tekemään sen viimeistään vuoden 2020 lopussa. Näihin kustantajiin kuuluvat Activision Blizzard, BANDAI NAMCO Entertainment, Bethesda, Bungie, Electronic Arts, Microsoft, Nintendo, Sony Interactive Entertainment, Take-Two Interactive, Ubisoft, Warner Bros. Interactive Entertainment ja Wizards of the Coast. Myös useat muut ESA:n jäsenet harkitsevat julkistamisen tekemistä. Linjausta sovelletaan kaikkiin uusiin peleihin ja päivityksiin, jotka sisältävät vastaavankaltaisia ostoja. Tiedot esitetään helposti ymmärrettävällä ja saavutettavalla tavalla.”

Käytännössä tämä kaikki tarkoittaa sitä, että pian useimmissa peleissä kehittäjät joutuvat näkyvästi ilmoittamaan, millaisella todennäköisyydellä ostettavista loot boxeista voi lunastaa itselleen tietynlaisia virtuaalikohteita.

Kuva: Blizzard Entertainment

Lähde: Entertainments Software Association