Amazonin omistama twitch.tv -palvelu katosi loppuviikosta yllättäen paikallisesta Applen App Storesta. Aluksi epäiltiin kyseessä olevan virhe, mutta Twitch on varmistanut loppuviikosta kyseessä olevan pyyntö valtion tasolta Kiinasta. Twitch nousi iOS App Storessa peräti kolmanneksi ilmaisten sovellusten listalla ennen kieltoa. Viime kuun lopussa sovellusta ladattiin 23 -kertainen määrä sen normaaliin latausmääriin nähden.
Twitchin suosio kiipeisi taivaisiin, kun valtion kanava CCTV ei näyttänytkään Asian Gamesia. Kyseessä oli ensimmäinen kerta, kun eurheilu oli nostettu mukaan osaksi Asian Games -kilpailuja. Kiina menestyi kisoissa loistavasti, sillä se toi mukanaan kotiin peräti kaksi kultamitalia.
Twitchillä on 2,2 miljoonaa uniikkia streamaajaa kuussa ja noin 15 miljoonaa päivittäistä kävijää. Tämä tekee twitch.tv -palvelusta yhden maailman nopeiten kasvavia nettisivustoja.
Twitch ei ole ensimmäinen suurista palveluista, joihin pääsy Kiinasta on evätty. Esimerkiksi Facebook, Google ja YouTube ovat kaikki kiellettyjä Kiinassa. Myöskin Redditiin pääsy on blokattu lähiaikoina.
Kiinan hallitustasoiset säätelijät ovat olleet lähiaikoina peliteollisuuden perässä. Uusia pelejä ei ole ollut mahdollista julkaista Kiinan markkinoilla. Maaliskuun jälkeen Kiinassa ei ole pystytty julkaisemaan yhtäkään peliä. Ainakin Monster Hunter: World menetti julkaisulisenssinsä jo julkaisun jälkeen. Peli ehti olla markkinoilla vain pari päivää ennen julkaisuluvan eväämistä.
Siinä missä Kiinan hallitus taistelee peli- ja uhkapeliaddiktiota vastaan kieltämällä länsimaisia palveluita, saa kiinalaisomisteinen Tencent kuitenkin julkaista pelejä jatkuvasti. Yksi maailman suurimmista pelijulkasijoista omistaa osuuksia mm. Epic Gamesista (Fortnite), Bluehole Inc.:stä (PUBG), Ubisoftista ja monesta muusta peliyrityksestä. Esimerkiksi juuri Ubisoftin tapauksessa Tencent hoitaa yrityksen pelien Aasian levityksen.
Suuren takaiskun koki kuitenkin myös Tencent, sillä Kiina eväsi Fortniten levitysoikeudet elokuussa. Fortnitellä oli jo kymmenen miljoonaa esirekisteröitymistä pelkästään Kiinassa. Kiinassa pelien julkaisuvaiheessa käydään kaksivaiheinen varmistus läpi ja tämän jälkeen päätetään, saako peli julkaisuoikeudet. Varsinkin pelit, joissa on mikromaksuja, syyntään tarkemmin läpi.
Moni pelijulkaisija on syystäkin ollut asiasta huolissaan. Valve ilmoitti viime vuoden kesäkuussa tekevänsä yhteistyötä shanghalaisyhtiö Perfect Worldin kanssa, jotta Kiinaan saadaan julkaistua lokaali versio Steamista.