Pelatessa kilpailullisia videopelejä joutuu joskus kohtaamaan kaikkeen videopelaamiseen liitettyjä huolia erinäisistä terveysriskeistä. Ammattimaisten e-urheilijoiden keskuudessa on viime vuosina puhututtanut mielenterveys, mutta harvemminpa heillä on syytä olla huolissaan fyysisestä puolesta. Slovakialainen CS:GO-pelaaja Patrik Žúdel otti kuitenkin huomionarvoisen seikan esiin, nimittäin pelin uhkaaman kuulovaurion.
Žúdel twiittasi viime viikolla, että CS:GO:n valokranaatin räjähdyksen taajuus ja voimakkuus ovat niin korkeita, että seurauksena voi olla tinnitus. Tinnitus on kuulohavainto, kuten huminaa tai ininää, joka ei johdu ulkoisesta äänestä. Sen aiheuttaa esimerkiksi äkillisen kova ääni tai jatkuva altistuminen melulle.
Valokranaatin äänenkorkeus vain pahenee, mitä lähempänä se pelaajaa posahtaa. Kuulovauriota edesauttaa lisäksi se, että peliä kilpaillulisesti pelaavat pitävät pelinsisäisiä ääniä todella kovalla kuullakseen esimerkiksi vastapuolen askeleet tarkemmin.
Žúdel aneli Valvea säätämään valokranaatin nykyistä 2600 hertsin taajuutta alemmas. Kyseessä on jo melko korkea vinkuna, jonka voisi hyvin kuvitella jäävän korviin soimaan toistuessaan kovaäänisenä.
The Flashbang sound frequency (2600hz) and loudness is a real issue in @CSGO. @valvesoftware really needs to do something because it is 100% triggering tinnitus (Ear damage).
There needs to be a setting to lower the 2600hz volume of a flash. It is easy to implement pls valve 🙁— Patrik Žúdel (@PatrikZero) January 26, 2022
Väitteensä tueksi Žúdel esitteli Redditissä moneen otteeseen kirvonnutta keskustelua samasta aiheesta.
Muutama päivä myöhemmin jäbä tutkaili tarkemmin CS:GO:ssa tapahtuvan ammunnan desibelejä ja arvioi niitä olevan kolminkertaisesti CS:GO:n lähimpään kilpailijaan Valorantiin verrattuna. Lisäksi korkeat äänet eivät ole yhtä voimakkaita Valorantissa. Žúdel toivoi joltakulta jeesiä tarkempiin mittauksiin, jotta tilanteeseen saataisiin varmuus.
Doing further testing about CS:GO volume today.
It seems that CS:GO shooting normalized for the same running volume is 3 TIMES HIGHER (9dB[A]) than Valorant.
This is a serious problem if my testing is accurate.
[1/?]— Patrik Žúdel (@PatrikZero) January 29, 2022
Kuulovauriot ovat usein peruuttamattomia, joten Patrik Žúdelin esille nostamasta keskustelusta toivottavasti seuraa toimenpiteitä.
Lähde: Patrik Žúdel / Twitter
Kansikuva: CS:GO