SEURAA MEITÄ:
×

COUNTER STRIKE

ETUSIVU / COUNTER STRIKE
Tässäkö ratkaisu CS:GO turnauksien yleisöongelmaan? – Aleksib:n joukkuetoveri eri mieltä
  • PJ

Tässäkö ratkaisu CS:GO turnauksien yleisöongelmaan? – Aleksib:n joukkuetoveri eri mieltä

julkaistu: 26.02.2020 09:00

Maailman johtava kilpapeliturnauksien järjestäjä ESL ilmoitti viime viikolla pyrkivänsä vaikuttamaan yleisön häiritsemiseen Puolan IEM Katowice -CS:GO-turnauksessa. Katowicen suurturnaus alkoi maanantaina ja sen finaalit käydään viikonloppuna Spodek-areenalla.

Yleisön vaikutus suurissa CS:GO-turnauksissa on ollut puheenaiheena jo vuosia. Kyseessä on ongelma, jossa yleisön tuottama äänimassa voi edesauttaa pelaajia havaitsemaan esimerkiksi missä vihollinen sijaitsee. Vaikka ammattilaispelaajat pitävätkin lavalla päässään äänieristyskuulokkeita, niiden läpi vuotavat yleisön huudahdukset.

Alla esimerkki yleisön vaikutuksesta kilpapelitilanteessa. Video on ESL Pro Leaguen kymmenennen kauden finaaliottelusta, jossa tanskalaisessa Astraliksessa pelaava Andreas “Xyp9x” Højsleth käyttää hyödyksi yleisöä selvittäessään onko seinän toisella puolella vastustajia.

 

Yksi vaihtoehto yleisön vaikutuksen eliminoimiselle olisi pystyttää pelaajille äänieristyskopit, joita käytetään esimerkiksi Dota2-pelin The International -turnauksissa. Näiden avulla yleisön aiheuttamaa ääntä saataisiin vähennettyä merkittävästi, mutta samalla tunnelma yleisön ja pelaajien välillä heikkenee. Koppien pystyttäminen ei ole myöskään halpaa maksaen halvimmillaan arviolta 300 000$.

Dota2 The International -turnauksissa pelaajat sijoitetaan äänieristettyihin koppeihin.

 

ESL aikoo kuitenkin Katowice-turnauksessa lähestyä asiaa yleisön “kouluttamisen” kannalta. Mikäli yleisö ei noudata annettuja sääntöjä (hurraavat väärässä kohtaa), areenan suurilta monitoreilta poistetaan vähintään 20 minuutiksi käytöstä röntgen-ominaisuus (pelaajien hahmot näkyvät seinien lävitse). Pahimmassa tapauksessa väärin käyttäytyviä faneja voidaan myös poistaa areenalta.

Aleksi “Aleksib” Virolaisen joukkuetoveri, OG:ssa pelaava Nathan “NBK-“ Schmitt, ei usko yleisön ja pelaajien erottelun ratkaisevan kyseessä olevaa ongelmaa. Ranskalaiskonkari antoi kaksi hyvää esimerkkiä HLTV Confirmed -podcastissa tilanteista, joissa pelaajat voivat käyttää areenaa hyödykseen ilman yleisöäkin.

“Kun heität kranaatin vastustajan kasvoille tai tiettyyn paikkaan kartalla ja kuulet valtavan räjähdyksen areenan kaiuttimista, tiedät jo siitä, että kranaatti osuu pelaajaan/pelaajiin. Jos puolestaan heität valokranaatin ja huomaat, että koko areena muuttuu valkoiseksi, tiedät myös jo tästä, että valokranaatti on onnistunut”, Schmitt kertoo.

IEM Katowice -turnauksen areenapelit käydään loppuviikosta, jolloin nähdään onko järjestäjien toimenpiteillä minkäänlaista vaikutusta siihen, miten yleisö käyttäytyy pelejä seuratessaan.

Lähde: HLTV Kuva: ENCE, dota2