Counter-Strike 2:n kausi 2024 lähestyy loppuaan. Kausi huipentuu marras- joulukuussa pelattavaan Perfect World Shanghai Major -turnaukseen. Ennen vuoden huipennusta kisataan vielä RMR-karsinnat ja mm. BLAST Premier World Final -turnaus.
CS:n kisakalenteri on tiukkaa luettavaa. Huippujoukkueet ravaavat ympäri maailmaa turnauksesta toiseen, eikä harjoittelulle jää aikaa. Varsinkin jos joukkue etenee useammassa turnauksessa peräjälkeen pitkälle, syövät matkustuspäivät viimeisetkin mahdollisuudet harjoitella.
Pelintaso on laskenut. Yksi huolestuneista on entinen Apeks-pelaaja ja nykyisin analyytikkona työskentelevä Martin “STYKO” Styk, joka ilmaisi huolensa pelintason laskusta BLAST:n haastattelussa.
—Mielestäni kilpailullinen kenttä on tällä hetkellä heikko. Ei siksi, että pelaajat olisivat huonoja vaan siksi, että joukkueilla ei ole aikaa harjoitella. Matkustaminen turnauksesta toiseen on jännittävää, mutta se laskee pelintasoa, STYKO kertoo BLAST:n haastattelussa.
Vuoden 2025 kilpakalenteri täyttyy melkein viikoittain uusilla ja uusilla turnauksilla. Valven poistettua kumppanuusliigat ja -sarjat on uusia turnausjärjestäjiä rientänyt apajille.
Tämä kuitenkin lisää pelaajien ja huippujoukkueiden kuormitusta entisestään. Kaikki eivät voi enää kilpailla, joka turnauksessa vaan harjoittelulle on myös priorisoitava aikaa. Tai näin olisi ainakin suotavaa, STYKO ei kuitenkaan usko, että pelintaso tulee nousemaan ensi vuoden puolella.
Slovakialaispelaaja otti samaisessa haastattelussa kantaa myös MR12-formaattiin, joka korvasti MR15-formaatin, kun Counter-Strike 2 ilmestyi reilu vuosi sitten.
—Kuka tahansa voi voittaa kenet tahansa 20 rankingsijoituksen sisällä. Sen mahdollistaa CS2:n nykytilanne. MR12, säästäminen, ekonomia, pistoolikierroksien tärkeys tekevät pelistä todella alttiin yllätyksille, slovakialainen analysoi.
—CS2 suosii joukkueita altavastaajia, jotka ovat valmiita ottamaan riskejä alussa. Saatat päästä 4-0 johtoon ja sinulla on kasassa jo kolmasosa vaadittavista kierroksista ennen kuin vastustajalla on ollut minkäänlaista mahdollisuutta nähdä kuinka adaptoidutte. Pelinsisäisilläjohtajilla on todella vaikeaa MR12-formaatissa.
Kuva: Valve Lähde: Pleygg